Mafia to gra towarzyska, w którą może grać nieskończona ilość osób. Dzięki temu świetnie sprawdza się na koloniach, na wczasach w większym gronie oraz jako urozmaicenie biwakowania przy ognisku. Zabawa polega na tropieniu i eliminowaniu członków „mafii”, więc spodoba się każdemu, kto chciałby zostać detektywem, negocjatorem, czy po prostu wierzy, że ma dobrą intuicję. Zasady są bardzo proste i wszyscy je w mig zrozumieją. Zapraszamy do artykułu pt. “Jak grać w mafię? Zasady gry”.
Przejdź na skróty:
Jak rozpocząć rozgrywkę w mafię?
Na początku wybieramy osobę zwaną mistrzem. Podczas pierwszej rozgrywki jest to zazwyczaj osoba, która najlepiej zna zasady i będzie pomagać innym. W kolejnych turach tę rolę mogą spełniać inni gracze, wybrani przez losowanie albo według własnej woli. Od razu dodajmy tutaj, że mistrz nie bierze udziału w dyskusjach, tropieniu i eliminowaniu mafii, ponieważ już od początku gry zna wszystkie podziały i jedynie prowadzi rozgrywkę, pilnując przestrzegania zasad.
Pozostałe osoby musimy podzielić na miasto (dobrzy) i mafię (źli). Można także ustalić kilka osób o dodatkowych funkcjach, ale o tym za chwilę. Stosunek miasta do mafii powinien wynosić nie mniej niż 3/1, czyli np. 10 mieszkańców miasta i 3 mafiosów. Podziału dokonujemy za pomocą kart do gry. Kolor czerwony oznacza miasto, a czarny mafię. Mistrz wybiera z talii tyle kart ile jest graczy i pozwala im wylosować jedną, która będzie oznaczała konkretną funkcję. Gracze nie mogą zdradzić innym kim są, dopóki nie zostaną wyeliminowani.
Jak grać w mafię? Rozgrywka
Kiedy każdy zna już swoją funkcję, rozpoczynamy grę. Wszyscy zawodnicy zamykają lub zasłaniają oczy, mistrz zarządza noc, a następnie prosi mafię o wybudzenie się. W tym momencie mafiosi dowiadują się z kim są w grupie, co może im później pomóc w taktyce. Mistrz pyta mafię kogo chcą wyeliminować, a ci bezgłośnie, aby nikt ich nie poznał, wskazują palcami na jedną z osób. Muszą być zgodni.
Po dokonaniu wyboru mistrz ponownie prosi wszystkich o zamknięcie oczu, a po chwili zarządza dzień i wtedy budzi się każdy z graczy. Prowadzący grę informuje wszystkich kogo wyeliminowała mafia i ta osoba nie bierze już udziału w rozgrywce. Może ona się przyglądać wszystkiemu nawet w nocy, ale nie może podpowiadać innym o swoich obserwacjach. Dobrze będzie jeśli położy przed sobą odkrytą kartę, którą wylosowała, żeby inni widzieli, iż nie bierze już udziału w grze.
Teraz głos zabierają wszyscy gracze i wspólnie starają się wykryć członka mafii. Analizują swoje zachowania, wyrażają domysły, bronią swojej osoby, atakują innych i przekonują do swoich racji. Oczywiście mafiosi również biorą udział w dyskusji i mylą trop lub próbują namówić resztę do głosowania przeciwko osobie, która nie jest z nimi w grupie. Gdy wszyscy gracze określą juz swoje przypuszczenia i większością głosów wybiorą jedną osobę, podejrzewaną o konszachty z mafią – zostaje ona wyeliminowana.
Gracz, który odpadł, odsłania swoją kartę i przedstawia swoją prawdziwą funkcję. Jeżeli trafiło na członka mafii, to miasto triumfuje, a jeśli na mieszczucha, to mafiosom udało się oszukać prawych obywateli i zwiększyli swoje szanse na przejęcie władzy w mieście.
Ponownie każdy zamyka oczy, zapada noc i mafiosi eliminują kolejną osobę. Później nadchodzi dzień, dochodzenie i wszyscy odrzucają następną osobę podejrzewaną o powiązania z przestępcami. I tak aż do zabicia wszystkich mafiosów lub mieszczuchów. Wygrywają ci, którzy pozostali.
A żeby gra była jeszcze ciekawsza i trudniejsza, poszczególni mafiosi powinni się budzić na przemian (np. według figury na karcie), poza pierwszą nocą, i wskazywać osobę do odstrzelenia. Dzięki temu, gdy wszyscy wskażą inną osobę, nikt nie zostaje wyeliminowany i rozpoczyna się dzień, podczas którego członkom mafii trudniej jest namówić się na wykluczenie następnego przeciwnika.
Jak urozmaicić grę? Wprowadzenie funkcji graczy
Uatrakcyjnić grę może także wprowadzenie dodatkowych funkcji. Ustala się je przed losowaniem kart, aby każdy wiedział, że jak na przykład wylosuje króla pik, to będzie policjantem, a jak dziewiątkę kier – barmanem. Oczywiście tych funkcji się również nie zdradza.
Policjant
Budzi się w nocy przed mafią i bezgłośnie wskazuje na jedną z osób. Mistrz odpowiada mu, że dany gracz jest albo mafiosem, albo obywatelem miasta, a policjant zachowuje tę wiedzę dla siebie, ale pomaga mu ona w dyskusjach podczas dnia. Jeśli się zdradzi – odpada.
Ksiądz
Budzi się tylko jednej nocy (przed mafiosami). Wskazując jedną osobę daje jej boską moc i w ten sposób jest ona chroniona przed eliminacją ze strony mafii (tylko tej nocy).
Burmistrz
Może się ujawnić tylko raz (w ciągu dnia) i obronić osobę wyznaczoną do wykluczenia, jeśli jest przekonany, że wskazany gracz nie jest z mafii. W zamian sam może kogoś wykluczyć lub zarządzić ponowne głosowanie bez udziału chronionej osoby – należy to ustalić przed grą.
Diler
Budzi się w nocy (tylko raz) i odurza prochami jedną z osób (wskazuje palcem). Jeśli jest ona z mafii, o czym diler dowiedzieć się nie może, to wskazana przez mafiosów osoba unika eliminacji, ale za to odpada gracz siedzący po jej prawej stronie.
Ślusarz
Każdej nocy się budzi i wskazuje jedną osobę, której psuje się zamek w drzwiach i nie może ona opuścić swojego domu. Przez to, kolejnego dnia, nie może brać udziału w dyskusji i głosować.
Terrorysta
Kiedy w ciągu dnia zostanie wyeliminowany, detonuje swój ładunek wybuchowy i zabiera ze sobą dowolnego gracza, który tym samym kończy grę razem z nim.
Cwaniak
Kiedy zostanie wyeliminowany po dziennej debacie, jednorazowo unika wykluczenia, a w zamian wskazuje inną osobę, która odpada.
Zakochana para
To dwie osoby. Kiedy jedna z nich zostaje wyeliminowana, jej druga połówka, którą poznaje dopiero wtedy, również odbiera sobie życie z tęsknoty.
Prawnik
Budzi się przed świtem i wskazuje osobę, która musi być chroniona w następnej dziennej dyskusji. Na taką osobę nie można głosować.
Szantażysta
Tylko raz, w nocy, podnosi rękę, aby zakomunikować mistrzowi, że chce zaszantażować jedną z osób. Wskazana przez niego osoba, dostaje bezgłośny sygnał od mistrza, że jest szantażowana i podczas dziennej dyskusji musi bronić szantażystę, którego poznaje po otwarciu oczu, oraz atakować te same osoby, co on.
Dziennikarz
Budzi się jednej z nocy i dostaje wiadomości od informatora – mistrza, który wskazuje mu jednego z mafiosów. Dziennikarz podczas dziennej dyskusji powinien naprowadzać mieszkańców miasta na wyeliminowanie osoby, o której ma informacje, ale powinien to robić z rozwagą, ponieważ gdy się zbytnio ujawni, to ryzykuje, że następnej nocy mafia go wykluczy.
To tylko kilka popularnych postaci, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu wymyślić dodatkowe role. W przypadku wielu funkcji mistrz powinien robić duże przerwy między prośbą zamknięcia oczu a rozbudzeniem mafii, aby dać czas na pokazanie chęci do rozbudzenia się (np. poprzez podniesienie ręki) graczom o innych rolach. On sam decyduje w jakiej kolejności będą się budzić. Warto zrobić również kilka oddzielnych grup mafii, które będą eliminować mieszkańców i siebie nawzajem. O odpadnięciu funkcyjnych postaci ogłasza mistrz lub same się dekonspirują, gdy nadejdzie na to czas.