Oczko, czyli inaczej gra w dwadzieścia jeden, jest swoimi zasadami bardzo podobne do amerykańskiego Black Jacka, który możemy spotkać w niemal każdym kasynie. Do gry w oczko zazwyczaj stosuje się całą talię kart bez jokerów, ale równie dobrze możemy skorzystać z kart z przedziału 9-as. Gra jest bardzo prosta i potrafi zająć na dłuższy czas. Zapraszamy do tego krótkiego artykułu pt. “Jak grać w oczko?”.
Jak grać w oczko?
Do gry może przystąpić wiele osób. Ograniczeni jesteśmy tylko ilością kart, ale zawsze można połączyć ze sobą dwie talie. Talię tasujemy i odkładamy na środek stołu lub dajemy osobie wskazanej jako krupier. Rozdaje ona kolejno każdemu z graczy po jednej karcie. Jeżeli jedna z osób stwierdzi, że nie chce więcej kart, bo uzyskała już satysfakcjonujący ją wynik, to krupier omija tę osobę i dalej rozdaje karty, aż do czasu, kiedy wszyscy zawodnicy się wycofają. Wycofujemy się wtedy, gdy zgromadzimy 21 oczek lub ich liczba będzie im jak najbliższa. Ale tutaj uwaga – każde przekroczenie 21 punktów (nawet o 1) jest traktowane jako przegrana. Po zakończeniu kolejki porównujemy swoje wyniki i osoba, która uzyskała 21 oczek lub była im najbliższa wygrywa. Aby nie dopuszczać do remisów możemy przed rozpoczęciem gry ustalić priorytet kolorów, np. wygrywa większe karo lub pik.
Jak liczyć oczka?
- Oczka to punkty przypisane każdej karcie. Ich podział wygląda następująco:
- As – 11
- Król – 4
- Dama – 3
- Walet – 2
- Karty niższe, dla łatwego zapamiętania, mają wartość jaką wskazują np. 8 – 8, 10 -10 itp.
Wyjątek:
Dwa asy – mimo iż razem dają 22 punkty, oznaczają zwycięstwo. Nawet jeśli mamy dwa asy, a inna osoba asa i 10 (razem 21 punktów) to i tak my wygraliśmy.
Dla przykładu: Z pierwszej ręki dostaliśmy damę – mamy 3 punkty. Gramy dalej i jako drugą kartę dostaliśmy piątkę – razem 8 punktów. Za trzecim podejściem otrzymaliśmy czwórkę – razem 12 punktów. Z tak niskim wynikiem nie ma co się wycofywać, dlatego gramy dalej i tym razem, pechowo dostajemy dziesiątkę – razem zdobywamy 22 punkty i przegrywamy. Nasz przeciwnik w tym samym czasie wylosował 8-8-walet, czyli uzyskał 18 punktów po czym zrezygnował z dalszej gry i w ten sposób wygrał rozgrywkę.